Een nieuwe serie en een nieuw team!!!

Afgelopen jaren hebben we in een Nederlandse youngtimer serie gereden, maar voor dit jaar hebben we gekozen voor het Belgische Youngtimer Kampioenschap van de BRAVO. Ook heb ik nieuwe teamgenoten die net zo enthousiast zijn als ikke, Olav heeft al de nodige races gereden en zit in een 964RSR, Bas is de eerste nieuweling in dit geheel en rijdt met een 964C4 en Ruud, als 2e nieuweling, maakt het viertal kompleet met zijn 944S2. Helaas kon Ruud er vanwege een motorschade niet bij zijn dit weekend, maar was natuurlijk wel aanwezig om ons aan te moedigen.

 

De technische ondersteuning wordt dit jaar gedaan door de mannen van Speedservice uit Born en onder supervisie van Olav, zorgden Björn en Chris dat de auto’s er weer piekfijn bijstonden. 

De eerste BRAVO race van het seizoen op Spa moesten we helaas laten schieten, dus 21 en 22 april 2012 zou onze eerste kennismaking met de Belgische Youngtimers zijn tijdens de FIA GT1 en GT3 races op Zolder. Ook de Super Car Challenge was dit weekend op het circuit aanwezig, allemaal dikke auto’s waarvoor wij het voorprogramma mochten verzorgen met onze gebakjes. 

Vrijdagmiddag al naar Zolder gereden om de tent op te bouwen en kennis te maken met de mensen van de BRAVO, we werden ontzettend vriendelijk ontvangen en konden onze auto’s al laten keuren. Omdat we nog niet eerder hadden deelgenomen aan een Belgische kampioenschap moest er voor iedere auto een Technisch paspoort aangevraagd worden bij de RACB, waar Philip Hillen de technische man is en die deed ook de keuring van onze auto’s. Zonder de hulp van Jan van Elderen was het nooit gelukt om zo'n paspoort te bemachtigen, waarvoor nogmaals dank. We kregen een paar kleine opmerkingen maar verder was alles OK en mochten we uiteindelijk starten. 

De BRAVO serie bestaat uit de Historics en de Youngtimers, waar wij onder vallen en die rijden hun eigen races. Onze eerste training en Qualifiying was zaterdag om 18:05 en werd gestart bij droog weer, maar dat zou al na een paar ronden veranderen in regen. Het gehele weekend zou in het teken staan van deze wisselende weersomstandigheden.  

We hadden afgesproken dat iedereen na een paar ronden binnen zou komen om de banden te checken, Bas kwam als eerste binnen en toen hij weer de baan op kwam begon het hard te regenen, dat was balen voor Bas. Hij kon dus geen tijd zetten en werd als 15e gekwalificeerd, Olav en Ikke besloten om buiten te blijven en werden als 2e en 6e geplaatst, ondanks de remproblemen die ik had. 

Daarna konden we aan de BBQ en de (alcoholvrije) biertjes, maar natuurlijk niet te lang want zondagmorgen om 9:45 uur moesten wij als eersten aan de bak. 

Toen we wakker werden was het zowaar droog en ondanks de dreigingen zou het dat tijdens onze gehele eerste race blijven, Olav start op de eerste rij, ikke op de 3e en Bas bijna helemaal achteraan. Luc Moortgat vertrok als eerste en zou dat ook blijven, Olav mocht naar het podium en werd grandioos 2e, Ikke op de 4e plek en Bas heel knap 9e vanuit de laatste rij. 

Dus alleen maar tevreden gezichten in onze tent, waar het inmiddels lekker druk was met familie en bekenden die op dit spektakel waren afgekomen. Ook waren er veel oude bekenden uit het race wereldje zoals Jan en Bas van Elderen, Cor en Audrey van Ham en vooral het weerzien met Theo Mouws die enkele jaren geleden met een machtig mooie Escort MK1 met ons meereed, was geweldig. 

Een groepje fans had een echte Limburgse vlaai meegebracht en die werd door iedereen met het grootste gemak naar binnen gewerkt, maar de tijd tikte door en om 17:30 uur zou onze tweede race beginnen. Het weer was om wanhopig van te worden en om 17:00 uur besloten we om er toch maar regenbanden op te leggen en dat bleek achteraf de juiste keuze. Je kunt je wel voorstellen dat het er dan hectisch aan toe gaat in de tent, maar uiteindelijk stonden we netjes op tijd aan de voorstart. 

De tweede race werd gestart met de eerste 6 in omgekeerde volgorde, daardoor stond ik toch nog op de 2e rij, met Luc en Olav achter me. Luc had een wereldstart en ging als eerste de linkerknik in, ikke lag op de derde plek maar had Olav inmiddels in mijn achtervleugel zitten, maar daarachter zat Bas al die vanaf de 9e plek was gestart en die twee hadden er een tempo inzitten dat ik niet kon bijbenen. Tijdens de race kwam ook nog Andre Lotterer in de waanzinnige Audi Coupe voorbijvliegen zodat ik uiteindelijk nog 5e werd, mede door de uitval van Olav met een los voorwiel. Maar de kroon op deze dag werd door Bas gezet met een derde plek overall en die mocht dus naar het grote podium, respect!!!

Daarna kwam de prijsuitreiking van de BRAVO en die pakken voor de dagprijzen beide runs bij elkaar en zodoende stonden Bas (2e) en Ikke (1e) op het podium voor de klasse boven 3 liter, als Olav niet was uitgevallen in de 2e race, dan hadden we met z’n drieën op het podium gestaan, maar desondanks een schitterend resultaat tijdens ons eerste Belgische avontuur. 

Dat smaakt naar meer!!!!!

Op de site van de BRAVO staat trouwens een mooi verslag van dit weekend plus een grote verzameling foto's, echt de moeite waard om daar effe een blik op te werpen.