Eindelijk was het dan weer zover, de eerste race van 2013 stond op het programma!!!
Omdat mijn 935K3 na 4 jaar bouwen eindelijk (bijna) klaar was, moest ik natuurlijk ook met dit beestje gaan rijden. Helaas staat de BRAVO geen Turbo auto's toe, of zoals men het in België zo mooi kan zeggen: "Drukvulling is uitgesloten". Dus kwam ik uiteindelijk weer bij YTCC terecht, waar turbo's wel zijn toegestaan.
De eerste wedstrijd op de YTCC kalender is al jaren de Jim Clark Revival in Hockenheim, een supermooi weekend dat ik al vaker heb gereden. Mijn racemaatjes Ruud met zijn nieuwe 964RS en Bas met zijn vertrouwde 964C4 waren ook van de partij en als gast stond Jan van Elderen in onze tent, deze keer niet met zijn bekende blauwe RSR, maar met zijn bloedsnelle Cosworth.
Olav had voor de BRAVO wedstrijd in Zolder gekozen die in hetzelfde weekend zou plaats vinden. Helaas werd die verschoven en toen was de inschrijving voor Hockenheim al vol. Natuurlijk was Roald van Cursa Motorsport weer ter plekke voor de technische ondersteuning en ook Roy was weer van de partij.
Dit zou dus de wedstrijd doop van de K3 moeten worden en dus had ik op donderdag een extra training geboekt om te kijken of hij nu wel wilde remmen en sturen. Net voor we vertrokken hadden we nog de gereviseerde turbo's gemonteerd en helaas ging daarmee iets mis. Ik verloor olie en bezorgde de rijders die achter me reden een dikke oliefilm op hun voorruit.
Omdat ik voor de zekerheid mijn RSR ook had meegnomen, besloten we om de K3 niet meer te gebruiken en thuis te onderzoeken wat er aan de hand was en waar het olielek vandaan kwam. Dus werden de startnummers op de RSR geplakt (had iets rechter gemogen) en kon ik daarmee de trainingen en de wedstrijden afwikkelen.
In een waanzinnig veld met de originele K3 van Daniel Schrey, de March M1 van Jan Bot, de Escort RS1600 van Marcel Frijlink en nog een stapel M1's, zou ik al blij zijn met een plek bij de eerste 30 en dat lukte. Jan werd 11e, Ikke 19e, Ruud 24e en Bas 37e in een veld van 44 topauto's.
Zaterdag om 16:00 uur zou de eerste race starten. De hele dag bleef het een beetje mieseren, maar we besloten uiteindelijk toch met slicks de baan op te gaan. Bij de start liet ik me kompleet verrassen, omdat het licht al op groen stond toen we het het rechte stuk op draaiden. De rest lette wel op en zodoende was ik in de eerste bocht al 5 plaatsen kwijt. Uiteindelijk wist ik toch nog als 14e te finishen. Jan viel helaas uit met wiellager schade en zou daardoor ook de 2e race missen, Ruud werd zeer verdienstelijk 17e met zijn nieuwe auto en Bas werd 23e met gigantische onderstuur problemen.
Race 2 was op zondagmorgen 10:00 uur, het was zonnig en dus was de bandenkeuze gemakkelijk. De startopstelling is gelijk aan de uitslag van race 1, dus stonden we allemaal lekker dicht bij elkaar en uiteindelijk vormde er zich een treintje met mijn witte RSR, de rode RS van Ruud, de Lotus Sunbeam van Anita Renes en de Nothelle Golf van Kevin Abbring. Kevin rijdt normaal gesproken rallys en was blij met zijn uitstapje naar Hockenheim, wat kan die man sturen en vooral heeeel erg laat remmen. Anita heeft een filmpje gemaakt vanuit haar auto waar je onze verrichtingen kunt bewonderen.
Iedereen had na afloop een grote smile op z'n gezicht. Dit maakt racen zo leuk, verschillende soorten auto's die toch mooie gevechten kunnen hebben. Uiteindelijk werd ik 13e, Ruud 14e, Anita 17e en Bas 20e. Helaas viel Kevin met de Golf uit, hoop dat we die combinatie nog vaker bij YTCC zullen tegenkomen.
Het was een geweldig weekend en iedereen heeft super genoten. Volgende wedstrijd is Le Mans op 6 en 7 juli.