Het werd langzamerhand weer eens tijd voor een raceverslag van ons clubje. Deze keer waren we in een ietwat andere samenstelling in Engeland en wel op Brands-Hatch in de buurt van London, maar ik zal bij het begin beginnen.
Normaal rijden we alleen de youngtimer kampioenschappen in Nederland en bij onze zuiderburen. Dit jaar wilde ik als toeschouwer naar het Porschefestival in de UK en toen ik dat aan het plannen was, kwam het idee om de auto mee te nemen maar dan moet je natuurlijk wel nog mogen rijden. Dus contact opgenomen met de Britse Porscheclub, die de organisator van dit evenement is. Op mijn vraag of er een mogelijkheid was voor ons om mee te rijden werd direct zeer enthousiast gereageerd. Naast de normale kampioenschaps races was er een langere race met een rijderswissel en daar zouden we prima inpassen.
Dus mailtje rondgestuurd aan de vaste crew, Ruud en Eric waren er direct bij. Na een telefoontje met Ed, werd al snel duidelijk dat ook Jan en Joost graag met ons het kanaal wilden oversteken. Toen Kevin hoorde wat we allemaal gingen doen, mochten we niet zonder hem vertrekken en hij zou als 2e rijder op de 964 van Ruud fungeren. Vrijdagmorgen 19 september was het dan eindelijk zover, we zouden effe naar Calais rijden, maar dat ging met hindernissen. Net over de Belgische grens brak op de snelweg een wiel af van Ruuds trailer. Dus auto uitgeladen op de vluchtstrook en op 3 wielen teruggebracht naar NL, waar Kevin een andere trailer geregeld had.
Joost, Eric en ikke doorgereden naar Calais waar Ed en Jan inmiddels stonden te wachten. Rond 17:00 uur waren we op het circuit waar het zonnetje prachtig scheen. Uiteindelijk kwamen Ruud, Kevin en Roy rond 20:00 uur in Brands-Hatch aan en konden we nog een hapje eten in de Pub van het hotel.
Op zaterdag hadden we 4 trainingen geboekt en omdat het regenachtig was, leek het ons verstandiger om die over te slaan. Alleen Eric wilde wel eens aan dit nieuwe circuit proeven en hij reed een paar glibberige rondjes. De tweede training verliep uitstekend en we zaten er goed bij, daarna ging het echter mis. Ik kreeg schakelproblemen en de motor van Jan plofte met een grote knal. Toen waren er nog maar 4 kleine Hollandertjes over in de UK.
Na een verfrissende douche werd het Kentagon opgezocht, dat is het restaurant van het circuit en het duurde niet zo gek lang voordat alle bezoekers wisten dat wij er waren. Jan fungeerde als verlengstuk van de bardame die de nummertjes van het bestelde eten afriep. Nadat de dame zachtjes nummer 88 afriep deed Jan daar een schepje bovenop en bulderde EIGHTY-EIGHT door de zaal.
Schijnbaar kunnen de Engelsen onze humor waarderen en werden we niet uit het restaurant gezet. Toen iedereen zijn Chicken-masala achter de kiezen had, werd het feest verplaatst naar de tent van Jan. Was super gezellig, uiteindelijk vlogen niet alleen chips en pinda's door de tent, maar moest ook Ed het ontgelden. De mannen die al eerder naar bed gegaan waren om een goede nachtrust te krijgen voor de moeilijke race, werden ook nog getracteerd op een scheefstaand bedje. Het zijn net kinderen als je ze voor een weekend loslaat!!
Ondanks de zware nacht stonden Ruud/Kevin, Ed, Joost en Eric aan de start voor de kwalifikatie op zondagmorgen. Helaas moest Joost alsnog uitvallen met een kapotte aandrijfas en toen waren er nog maar 3 kleine Hollandertjes over in de UK. Uiteindelijk veroverde Eric de 11e startplek, Ed de 9e en zette Kevin de 964 op een 2e plek. Heb het al vaker verteld, maar die knaap is van een andere wereld, hij is op een rondje van 55 seconden ongeveer 2,5 seconde sneller dan Ruud in dezelfde auto. En geloof me Ruud kan een potje sturen. Ben superblij dat hij samen met Ruud op een auto zat, want als hij mijn co-piloot geweest zou zijn dan was ik waarschijnlijk van schaamte in de UK gebleven.
Omdat de 997GT3 die op pole stond koppelingsproblemen had, mocht Ruud als eerste vertrekken, waanzinnig en dat met een 964!!! Maar dat kon hij natuurlijk in dit veld niet volhouden en viel terug naar de 6e plek. De GT3 was inmiddels vanuit de pitstraat gestart en rolde het veld van achteren op. Na de rijderwissel reed Kevin de 964 alsnog naar het podium, 3e plek achter de 997GT3 en een 993RSR, respect!!
Ook Ed en Eric kwamen op uitstekende plekken over de finish. Iedereen was vol lof over die gekke Hollanders en we werden tijdens de prijsuitreiking nog eens extra in het zonnetje gezet. Helaas was er geen beker voor het team met de meeste uitvallers, want die hadden we meer als verdiend.
Omdat Kevin op Corsica moest trainen werd alles snel weer ingepakt om de boot te halen, zodat hij maandagmiddag op tijd op Schiphol kon zijn. Tijdens de overtocht werd heel duidelijk hoe moe iedereen was.
Overnacht op de parkeerplaats en maandagmorgen terug naar NL. België blijkt echter een hekel te hebben aan onze trailers en ook nu weer ging de geleende trailer van Ruud kapot. Uiteindelijk hebben we het geheel in Gent moeten achterlaten, maar deze pech kon het weekend niet meer kapot maken.
Ik denk dat iedereen weer staat te trappelen om volgend jaar terug te gaan naar Engeland. Men denkt erover om 2 van dit soort races in het volgende seizoen te organiseren en wij zijn daar zeker weer van de partij. Ondanks alle pech hebben we een waanzinnig weekend gehad en met volle teugen genoten.